Przejdź do treści

Soki wzmacniające odporność – jak przygotować?

Owoce i warzywa to prawdziwa skarbnica witamin, minerałów i antyoksydantów. Można je spożywać na różne sposoby – surowe, gotowane, w postaci musów, konfitur i oczywiście soków. Obecnie produkowanie tych ostatnich jest niezwykle łatwe, szybkie i przyjemne – wystarczy wyciskarka wolnoobrotowa. Z jej pomocą stworzysz pyszne i pełnowartościowe soki wzmacniające odporność. Podpowiadamy, z czego i jak je przygotować!

Jaka wyciskarka do soków najlepsza?

Producenci wyciskarek do soków wychodzą naprzeciw trendom, a zarazem świadomości zdrowego stylu życia konsumentów i udoskonalają swoje produkty. Jeśli zastanawiasz się nad zakupem, musisz przyjrzeć się parametrom urządzenia – m.in. liczbie obrotów, która powinna być jak najniższa, mocy, a także temu do jakich owoców i warzyw jest dedykowana. Niektóre lepiej sprawdzą się wyłącznie przy miękkich owocach, inne z kolei świetnie radzą sobie także z warzywami korzeniowymi, a nawet nasionami (np. wyciskarka wolnoobrotowa Hurom H100 czy Hurom One Stop). Dzięki temu zwiększy się wachlarz możliwości w zakresie soków, które możesz przyrządzić.

Obecnie największą popularnością cieszą się wyciskarki wolnoobrotowe, które wyciskają owoce dokładnie, pozostawiają mnóstwo witamin, enzymów i substancji odżywczych. Tego typu urządzenia znakomicie radzą sobie z owocami i warzywami włóknistymi, wyciskając z nich to, co najcenniejsze. Duży wybór wyciskarek wolnoobrotowych znajdziesz na www.zdrovi.pl! Sprawdź i wybierz najlepszą dla siebie z kategorii: wyciskarki pionowe lub wyciskarki jednoślimakowe poziome.

Czy soki rzeczywiście mogą wzmacniać odporność?

Szybkie tempo życia, brak czasu na regenerację organizmu, wszechobecne dodatki chemiczne w żywności, zanieczyszczone powietrze, zmienna temperatura – wszystko to wpływa na obniżoną odporność organizmu. Konsekwencje bywają przykre i uciążliwe – grypa, przeziębienie, dolegliwości bólowe, katar, zmęczenie. Wówczas tracimy chęci do aktywności, trudniej nam się skupić na pracy, a czasem musimy zrezygnować z niektórych działań. Warto więc podjąć zawczasu odpowiednie kroki i wzmocnić układ immunologiczny, odpowiadający za odporność organizmu.

Można to uczynić na wiele sposobów, ale najskuteczniejszym i bez wątpienia najlepszym dla zdrowia jest wdrożenie właściwiej, zbilansowanej diety. Ta powinna obfitować w witaminy i minerały. Sporo ich jest w naturze – owoce i warzywa są niezwykle cennym źródłem składników odżywczych, które eliminują z organizmu wolne rodniki, toksyny i tym samym wzmacniają odporność. Dodatkowo uzupełniają niedobory witamin i mikroelementów.

Najwięcej cennych składników zachowuje się, gdy nie poddajemy ich obróbce termicznej, dlatego warto je jeść na surowo bądź przyrządzać z nich soki. Odpowiednio dobrane kompozycje mogą poprawić samopoczucie, dodać energii, a nawet ograniczyć występującą dolegliwość. Poniżej przedstawiamy inspiracje, które pomogą Ci przyrządzić w wyciskarce wolnoobrotowej wartościowe i przepyszne soki!

5 pomysłów na soki wzmacniające odporność

  • Cytrynowo-imbirowy shot z kurkumą – w wyciskarce wolnoobrotowej umieść 2 cytryny oraz 2 cm korzenia imbiru. Wyciśnięty sok przelej do kieliszka, dodaj szczyptę kurkumy i wypij na raz. To dość kwaśny i intensywny smak, który jednak jest prawdziwym antidotum na przeziębienia, a przy okazji wspaniałym energetykiem!
  • Sok z żurawiny i jabłek – potrzebne składniki to dojrzałe jabłka i garść świeżej żurawiny. Całość należy wycisnąć w wyciskarce do owoców, a następnie w razie potrzeby można dodać nieco miodu. Owoce żurawiny uznawane są za najzdrowsze na świecie – bogata w witaminę C, żelazo i błonnik. Sok ten świetnie wpływa na układ moczowy, oczyszczając go z toksyn, ale też jest doskonałym probiotykiem, niszczy bakterie i chroni przed infekcjami.
  • Zielony sok mocy – składniki to szpinak, spirulina, jabłka, pomarańcze, imbir i limonka. Owoce należy wrzucić do wyciskarki wolnoobrotowej, a na koniec do uzyskanego soku dodać łyżeczkę spiruliny, która nada koloru i zwiększy wartość odżywczą koktajlu. Całość będzie bardzo bogata w sole mineralne, błonnik i antyoksydanty, np. witaminy A, E, C oraz flawonoidy.
  • Cytrusowa bomba witaminowa – wykorzystaj ulubione cytrusy – np. grejpfruta, limonkę, pomarańcze, cytrynę. Owoce te obfitują w witaminę C i bioflawonoidy, dlatego świetnie radzą sobie z bakteriami i wirusami atakującymi organizm. Wystarczy umieścić je w wyciskarce do soków, a następnie ewentualnie dodać odrobinę miodu, jeśli sok okazałby się zbyt kwaśny.
  • Malinowe wzmocnienie – potrzebne składniki to maliny, burak, cytryna, mięta i imbir. Wrzuć składniki do swojej wyciskarki, a w razie potrzeby dodaj odrobinę naturalnego miodu. Maliny zawierają dużo magnezu, żelaza i wapnia, a także witaminy C, E i B. Buraki z kolei obfitują w żelazo, kwas foliowy oraz całą gamę witamin i minerałów. Kompozycja z cytryną, imbirem i miętą staje się kompletna i świetnie wpływa na cały organizm – zwiększa przyswajanie tlenu, poprawia pracę układu krwionośnego i sprzyja detoksykacji organizmu.

Podsumowując, soki wyciśnięte w wyciskarkach wolnoobrotowych są pełne witamin, które korzystnie wpływają na organizm. Dzięki temu podnosi się Twoja odporność, a także zachodzi detoksykacja. Wybierz odpowiednie owoce i przyrządź swoją bombę witaminową – przypływ energii i lepsze samopoczucie gwarantowane!

Czy picie kranówki jest zdrowe? Czy warto inwestować w filtry do wody?

To pytanie, które co pewien czas pojawia się w związku z doniesieniami na temat zanieczyszczeń, które trafiają do gleby i wykrytych ogniskach zapalnych chorób. Bezsprzecznie woda dostarczana z sieci wodociągowych jest bezpieczna dla użytkowników, jednak istnieją sposoby sprawienia, że będzie smaczniejsza i jeszcze mniej zanieczyszczona. Przykładem mogą być osmotyczne filtry do wody.

Czy wodę prosto z kranu można pić?

W większości przypadków – tak. Woda dostarczana do gospodarstw domowych przez wodociągi podlega wielu restrykcyjnym normom, które są ustanawiane przez Rozporządzenie Ministra Zdrowia. Te z kolei w Polsce muszą być zgodne z normami Unii Europejskiej, a warto wiedzieć, że są one jeszcze bardziej radykalne, niż ogólne zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia. Woda w wodociągach podlega bezustannej kontroli Sanepidu, a informacje o jej składzie można znaleźć na stronach lokalnych, gminnych i miejskich wodociągów.

Należy jednak wiedzieć, że woda dostarczana przez wodociągi może spełniać najwyższe standardy, jednak woda wypływająca z kranu może mieć gorsze parametry. Jest to zależne od stanu i jakości rur, które doprowadzają wodę od jej ujęcia do konkretnego gospodarstwa domowego – to problem, który może występować szczególnie w starych domach i blokach.

Skąd zła sława “kranówy”?

Powodów jest kilka. Nieufność względem “kranówki” wywodzi się jeszcze z lat 70-80-tych, kiedy jakość (nie tylko wody) pozostawiała wiele do życzenia. Ponadto duży wpływ na poglądy społeczeństwa ma marketing firm produkujących wodę butelkowaną, które starają się przekonać, że ich produkty wpływają korzystniej na zdrowie, niż woda z kranu. Z pewnością wody wysoko mineralizowane mają wyższą od niej zawartość poszczególnych pierwiastków, ale już tzw. wody źródlane stanowiące znaczną część rynku – bywają nawet gorszej jakości niż zwykła “kranówka”. Można to sprawdzić porównując ich etykiety i informacje publikowane przez Sanepid.

Co wiemy o wodzie kranowej?

Chociaż woda kranowa bez wątpienia spełnia standardy wyznaczone przez wyżej wymienione instytucje, nie zmienia to faktu, że Sanepid bada od kilkunastu do kilkudziesięciu parametrów. Jakie to są konkretne badania, można sprawdzić na stronie lokalnego oddziału Sanepidu. Najczęściej zaliczają się do nich badania na obecność niebezpiecznych bakterii, takich jak Legionella czy Escherichia Coli, wnikliwa ocena ogólnej czystości wody (zawartość kamienia, piasku etc.). Warto jednak wiedzieć, że w wodzie kranowej znajdować się może nawet 2 tysiące substancji, w tym chlor wykorzystywany do uzdatniania wody, różnorodne antybiotyki czy glifosat. Ten ostatni to składnik stosowany w ochronie upraw rolniczych, o którym uważano, że ulega pełnej biodegradowalności. Najnowsze jednak badania wskazują, że nie jest to pewne i może się przedostawać do wód podziemnych, a stamtąd – do wody i produktów spożywanych przez ludzi*. Należy mieć jednak świadomość, że glifosat i inne herbicydy mogą znajdować się także w innych produktach codziennego użytku jak waciki, środki czystości etc. – wciąż prowadzone są badania w tym temacie.

Z pewnością jednak można o wodzie kranowej powiedzieć to, że to, jaka jest jej jakość na wejściu w wodociągach nie jest równoznaczna z wodą, która pojawia się w naszej szklance w domu. Im dłuższą drogę musi woda pokonać i im starsza jest sieć w danym rejonie – tym te różnice mogą być większe na niekorzyść domowej “kranówki”.

Smak wody

Ten temat znany jest z pewnością wszystkim, którzy lubią pić nie tylko czystą wodę, ale także kawę i herbatę. Charakterystyczny “film” tworzący się na ulubionych gorących napojach w filiżance czy osad w czajniku jest wynikiem wytrącania się cząsteczek różnorodnych substancji zawartych w wodzie kranowej. Niekoniecznie muszą być one niebezpieczne dla zdrowia w niskich stężeniach, ale z pewnością wpływają na smak wody i przygotowywanych z niej potraw oraz napojów. Często staramy się temu zaradzić kupując wodę źródlaną i ją wykorzystując do gotowania. Jest to jednak pod wieloma względami problematyczne rozwiązanie: woda butelkowana jest ciężka, zajmuje dużo miejsca, no i jest związana z produkcją olbrzymiej ilości plastiku.

Smaczna i ekologiczna woda w każdym domu

Istnieją rozwiązania, które pozwalają rozwiązać problem smaku wody i zawartych w niej ewentualnych zanieczyszczeń. Na całym świecie są coraz powszechniej stosowane nie tylko w domowych gospodarstwach, ale także w gastronomii, gdzie od jakości wody zależy jakość świadczonych usług. Dużą popularnością w Stanach Zjednoczonych cieszą się filtry wykorzystujące zjawisko odwróconej osmozy. Od paru lat są także dostępne w Polsce, a ich różnorodność pozwala na montaż w każdym domu – niezależnie od zasobności portfela.

Tego typu filtry pozwalają na uzyskanie krystalicznie czystej wody pozbawionej jakichkolwiek zanieczyszczeń – zarówno stałych (koniec z kamieniem czy rdzą!), jak i niewidocznych gołym okiem (chlor, antybiotyki, inne substancje). Montuje się je w miejscu, w którym pobierana jest woda do codziennego spożywania, czyli najczęściej w kuchni. Każdy zestaw zawiera kran, który montuje się w pobliżu ujęcia wody (np. po drugiej stronie od “tradycyjnego” kranu). Do ewentualnych wad tego typu filtrów zalicza się to, że zajmują miejsce w szafce pod zlewem (ich wielkość zależy od przepustowości) i że na 1 litr uzdatnionej wody zużywają 2-4 litry wody z wodociągów.

Chociaż z pozoru może się to wydawać dużo, warto sobie uświadomić, że tego typu woda pozwala na wyeliminowanie z listy zakupów wody butelkowanej, która kosztuje znacznie więcej, niż woda wodociągowa. Niektóre filtry posiadają także specjalne wkłady umożliwiające mineralizowanie oczyszczonej wody. Dzięki temu uzyskujemy wodę nie tylko czystą, ale w dodatku nasyconą minerałami w stężeniu zbliżonym do wody butelkowanej (niskomineralizowanej). Taki zestaw filtrów w połączeniu z wielorazową szklaną butelką czy bidonem tworzy samowystarczalny zestaw, dzięki któremu nie tylko żyjemy ekologicznie, ale przede wszystkim – zdrowo i wygodnie.

*GLIFOSAT I JEGO PREPARATY – TOKSYCZNOŚĆ, NARAŻENIE ZAWODOWE I ŚRODOWISKOWE, Marta Kwiatkowska, Paweł Jarosiewicz, Bożena Bukowska.

9 powodów, dla których warto pić domowe soki

Niby wszyscy to wiemy – warzywa i owoce są zdrowe i bezwzględnie powinniśmy je uwzględniać w naszej diecie. Często jednak kończy się na dobrych chęciach – przyrządzanie owoców i warzyw nie zawsze jest proste. Picie domowych soków to doskonały sposób na rozwiązanie tego problemu.

Wyciskarka wolnoobrotowa to nie tylko efektowny gadżet, ale wyjątkowo funkcjonalny sprzęt kuchenny. Dzięki niemu dbanie o zdrową (lub zdrowszą) dietę jest o wiele łatwiejsze. Jakie są plusy posiadania wyciskarki i spożywania z niej soków?

1. Jeden sok – wiele korzyści

Według zaleceń dietetyków, powinniśmy spożywać 5 porcji owoców i warzyw każdego dnia. Oznacza to, że do każdego posiłku powinno się zjadać co najmniej garść wybranych “kolorowych dodatków” i jeszcze sięgać po nie w formie przekąski. Nie wszystkim się to udaje – czy to ze względu na tempo życia, czy po prostu… wygodę. Świeżo wyciskane soki to prawdziwe bogactwo witamin, które umożliwia przyswojenie kilku porcji warzyw i owoców w formie soku. Wystarczy popić sokiem kanapkę czy obiad, sięgnąć po niego w ramach przekąski, aby wypełnić “normę” dietetyczną. Czy wiesz, że pijąc szklankę soku marchewkowego “zjadasz” pięć marchewek?

2. Ograniczenie słodyczy

Twoją słabością są słodkości? Nie potrafisz się im oprzeć, chociaż bardzo się starasz? Najczęściej duża ochota na słodycze związana jest z niedoborami cukrów (węglowodanów) w organizmie. Zamiast jednak sięgać po kolejny batonik czy mało odżywcze ciastko, można spróbować regularnie spożywać soki owocowe. Na początek nie musisz próbować zastąpić sokami słodyczy – to tylko może Cię zniechęcić do ich picia. Postaraj się po prostu je wprowadzić do swojej diety i zobaczysz, że z czasem ochota na cukry proste z czekoladek i ciasteczek znacząco się zmniejszy, jeśli nie zniknie całkowicie!

3. Większa odporność

Słyszałeś to milion razy – jedz zdrowo, a będziesz… zdrowszy. Dla wielu osób brzmi to jak banał, który niewiele wnosi. Bo jak w codziennym pędzie, przy nieregularnej pracy i obowiązkach znaleźć czas na przygotowywanie kilku zdrowych i sycących posiłków? Tymczasem soki umożliwiają wprowadzenie warzyw i owoców do diety bez większego problemu, a ich pozytywny wpływ na układ odpornościowy został wielokrotnie dowiedziony. Witaminy i minerały zawarte w sokach działają wzmacniająco i regenerująco. Jeśli dodatkowo są poparte regularnymi i (względnie) zdrowymi posiłkami, układ odpornościowy funkcjonuje znacznie sprawniej. Osoby spożywające odpowiednią ilość warzyw i owoców są mniej podatne nie tylko na choroby sezonowe, jak przeziębienia, ale także choroby przewlekłe.

4. Częstsze wizyty w toalecie

Zaparcia i problemy z regularnym wypróżnianiem to w dzisiejszych czasach problem, który dotyka coraz młodsze osoby. Związane jest to z niedoborami błonnika w diecie, zbyt małą podażą płynów, stresem, siedzącym trybem życia i spożywaniem dużej ilości przetworzonego jedzenia. Dowiedziono, że regularne spożywanie soków, szczególnie na bazie warzyw (buraków, marchewek, kapusty, selera, zielonych jak brokuł, groszek czy szpinak), znacząco poprawia przemianę materii i zmniejsza ryzyko występowania zatwardzeń. Jeśli więc wizyty w toalecie stały się problemem – szklanka odżywczego soku dziennie powinna pomóc, ze znacznie lepszymi efektami dla zdrowia niż suplementy przeczyszczające.

5. Poprawienie jakości snu

Bezsenność dotyka wcześniej czy później niemal wszystkich – jest naturalną reakcją na stres, może towarzyszyć stanom chorobowym, przemianom w życiu, ciąży. Bywa też skutkiem nadmiernej ilości bodźców, którymi jesteśmy bombardowani każdego dnia. Aby zmniejszyć trudności z zasypianiem, często sięgamy po suplementy, gdy tymczasem na początek warto wprowadzić do diety produkty zawierające melatoninę. Bardzo dużo tej substancji znajduje się w imbirze, szpinaku, jarmużu, bananach i pomidorach. Sok sporządzony na ich bazie pomaga przy lekkiej bezsenności (czyli takiej, która nie wymaga konsultacji medycznej i leczenia farmakologicznego).

6. Oswojenie zielonych liści

Dla wielu osób zielone liście szpinaku łączą się z przedszkolną traumą. Generalnie zielone warzywa liściaste – poza bardzo chętnie konsumowaną przez Polaków sałatą lodową – nie goszczą na naszych stołach tak często, jak powinny. W tym miejscu warto wspomnieć, że sałata lodowa ma zdecydowanie mniej wartości odżywczych, niż jej tradycyjny odpowiednik – masłowa i nawet nie w połowie tyle, ile szpinak, roszponka, rukola czy jarmuż albo nawet natka pietruszki. Dodawanie tych warzyw do soków to świetny sposób na zwiększenie ilości witamin z grupy B i witaminy C w diecie. Dodatkowo zielone warzywa poprawiają dotlenienie organizmu, polecane są przy anemiii i niedoborach ferrytyny. Jeśli nie przepadamy za smakiem warzyw liściastych, soki warzywno-owocowe (np. z dodatkiem jabłka czy banana) powinny przypaść nam do gustu. Są niemal niewyczuwalne w soku przyrządzonym w ten sposób, a zachowują wszystkie swoje właściwości!

7. Poprawa urody i kondycji

Soki dostarczają witamin i minerałów, które są niezbędne do odpowiedniego odżywienia skóry, włosów i paznokci. Regularne spożywanie różnorodnych warzyw i owoców rewelacyjnie wpływa stan cery i wzmacnia “od środka” ciało, któremu dużo czasu poświęcamy “od zewnątrz”, pielęgnując je kosmetykami. Warzywa i owoce, spożywane w łatwo przyswajalnej formie soków, wzmacniają też ogólną kondycję i nawadniają organizm. Wskazane są zarówno przy dietach oczyszczających, jak i odchudzających. Podkręcając metabolizm, pomagają usuwać z organizmu toksyny – w wyniku tego działania skóra staje się bardziej promienna, a białka oczu jaśniejsze.

8. Wygoda stosowania i wiele możliwości

Współczesne wyciskarki wolnoobrotowe nie mają nic wspólnego ze starej daty sokowirówkami, których używano jeszcze 10 lat temu. Po pierwsze, są bardzo estetycznie wykonane i postawione na kuchennym blacie będą ozdobą pomieszczenia, a nie brzydkim, zabierającym miejsce urządzeniem. Po drugie, są wyjątkowo łatwe w czyszczeniu. Koniec ze żmudnym rozkręcaniem kilkunastu części, z których każdą należy dokładnie wyszorować z osobna. Nowoczesne wyciskarki składają się z filtrów i ślimaków, które wystarczy po prostu przepłukać pod bieżącą wodą, aby pozbyć się zabrudzeń. Uszczelki umieszczone w strategicznych miejscach zapobiegają przedostawaniu się pulpy w głąb urządzenia, a to sprawia, że zrobienie soku to naprawdę kwestia chwili.

9. Zmiana przyzwyczajeń

Na prowadzenie zdrowego trybu życia składa się wiele aspektów. Trudno jest wprowadzić je wszystkie na raz – stąd często zniechęcamy się do wielkich zmian. Picie soków jest smacznym i prostym krokiem ku zdrowiu. Nie wymaga skomplikowanego przygotowania, złożonej wiedzy, wychodzenia z domu (chyba, że po owoce i warzywa!). Poza tym – wciąga i daje dużo satysfakcji. Łączenie smaków, wymyślanie nowych zestawów składników i poszukiwanie swojego ulubionego na daną porę roku przepisu, rozwija wiedzę na temat warzyw i owoców i zachęca do wypróbowywania ich także w innej formie.

Czego więc trzeba, żeby rozpocząć swoją przygodę z sokami? Wyciskarki wolnoobrotowej, sezonowych warzyw i owoców oraz chęci. Warto wiedzieć, że do większości dobrej klasy wyciskarek dodawane są książki z przepisami, które dla osób początkujących – jak i tych bardziej “zaawansowanych” – z pewnością okażą się przydatne.

Źródła:

Effects and Mechanisms of Fruit and Vegetable Juices on Cardiovascular Diseases, Guangdong Provincial Key Laboratory of Food, Nutrition and Health, NCBI

Squeezing Fact from Fiction about 100% Fruit Juice, Horn, La Mirada, CA; University of Southern California School of Pharmacy, Los Angeles, CA; and California State University, Northridge, CA; Center for Public Health Nutrition, University of Washington, Seattle, Seattle, WA, NCBI

Health benefit of vegetable/fruit juice-based diet: Role of microbiome, Center for Human Nutrition, David Geffen School of Medicine, Department of Medicine, University of California Los Angeles, California, CA USA , NCBI