Przejdź do treści

Właściwości zdrowotne suszonych śliwek

Śliwki to prawdopodobnie drugie najpopularniejszy owoce w naszym kraju, zaraz obok jabłek. Do najpopularniejszych odmian hodowanych w Polsce należą: mirabelki, węgierki i renklody. Na świecie istnieje ponad 6 tysięcy odmian tych słodkich owoców, natomiast ich pochodzenie nie jest do końca jasne.

Właściwości zdrowotne suszonych śliwek

Wielu znawców przypisuje Chiny, jako miejsce, w którym narodziła się śliwka, głównie, dlatego, że pierwsze wzmianki w piśmie pochodzą właśnie z tego kraju i pochodzą sprzed 2000 lat. W V wieku przed narodzinami Chrystusa sam Konfucjusz opisywał zdrowotne właściwości śliwek w swoich pieśniach. Występowanie śliwek w Europie również datuje się na dwa milenia wstecz głównie w okolicach Morza Kaspijskiego. Znajdziemy również teksty, które mówią o ponad 300 odmianach tego wspaniałego owocu, występującego w starożytnym Rzymie.

Domowe sposoby na suszenie śliwek

Proces suszenia śliwek powstał z myślą o zachowaniu tych słodkich owoców przez cały rok i powstał mniej więcej w tym samym czasie, kiedy wzrosła sama popularność owoców. Suszone śliwki w większości kojarzą nam się z dzieciństwem i naszymi wizytami u dziadków na wsiach. To właśnie na tych terenach doświadczymy najwięcej drzew owocowych śliwy. Nasi przodkowi często tworzyli specjalne paleniska służące tylko i wyłącznie suszeniu śliwek, dlatego często suszone śliwki posiadały specyficzny, wędzony posmak. Z resztą do dzisiaj kultywuje się takie rozwiązania. Oczywiście my sami nie musimy budować specjalistycznych palenisk, oczywiście nikt nam tego nie broni, co możemy być bardzo utrudnione, zwłaszcza, jeśli mieszkamy w bloku.

Suszenie śliwek w dehydratorze

Na szczęście istnieje o wiele prostszy sposób na suszenie śliwek w warunkach domowych, a jednym z nich jest wykorzystanie w tym celi suszarki do owoców. To sprytne urządzenie, w którym możemy suszyć wiele produktów naraz, bądź też duże ilości jednego składnika. Najbardziej pojemne modele pozwalają na jednoczesne suszenie nawet 15 kilogramów produktu, tak jak dehydrator Wartmann GASTRO WM-1912DH. Sprawę suszenia śliwek możemy załatwić za jednym cyklem pracy urządzenia. Śliwki możemy suszyć z pestkami lub bez, jeżeli z nimi, to śliwki suszymy tylko w całości, natomiast, jeżeli zdecydujemy się drylowanie, to możemy również suszyć połówki śliwek. Przygotowane śliwki układamy na tackach w dehydratorze, następnie wybieramy temperaturę 35 stopni i zaczynami proces suszenia, który potrwa, co najmniej 20 godzin. Dzięki przeszklonym drzwiczkom możemy cały czas kontrolować stopień wysuszenia śliwek.

Suszenie śliwek w piekarniku

Jeżeli nie posiadamy dehydratora, możemy śliwki wysuszyć w piekarniku, jednak w odróżnieniu od suszarki do owoców, proces ten będziemy musieli aktywnie nadzorować. Oczywiście do suszenia najlepiej wybrać dojrzałe owoce bez śladów uszkodzeń. Śliwki należy umyć i co najważniejsze blanszujemy je we wrzącej wodzie maksymalnie 60 sekund i natychmiast zalewamy zimną wodą, to pozwoli na zachowanie miękkiej skórki i skrócenie czasu suszenia. Następnie śliwki suszymy i drylujemy, możemy też zostawić pestki, jednak wtedy suszymy owoce w całości. Śliwki układamy na kratce do pieczenia, ale tylko takie o drobnych i gęstych oczkach, jeżeli takiej nie posiadamy, to wykładamy blachę papierem do pieczenia lub czystą słomą i układamy przygotowane śliwki. Ustawiamy temperaturę w przedziale 30-40 stopni przy włączonym termoobiegiem, jeżeli nie posiadamy w naszym piekarniku tej opcji, to uchylamy lekko drzwiczki. Po około 2-3 godzinach skórka na śliwkach powinna się lekko zmarszczyć, wtedy też zwiększamy temperaturę piekarnika do 50 stopni. Po 1,5 godzinie wyłączamy piekarnik i zostawiamy w środku śliwki do ostygnięcia. Następnie musimy przemieszać owoce i ponownie włączyć piekarnik i ustawić temperaturę na 55 stopni i suszyć tak przez 4 godziny, wyłączyć, poczekać, aż śliwki ostygną i powtórzyć ten proces jeszcze raz lub dwa, wszystko zależne jest od stopnia soczystości węgierek. Na sam koniec dosuszamy śliwki w temperaturze 70 stopni, czas dosuszania jest zależny od rodzaju śliwek. Dokładnie wysuszone śliwki mają miąższ bardzo elastyczny, natomiast skórka jest bardzo pomarszczona i niemal czarna.

Z racji tego, że suszenie śliwek w piekarniku trwa niemal 24 godziny i wymaga ciągłej naszej kontroli, zdecydowanie łatwiejszym i przyjemniejszym rozwiązaniem jest suszenie owoców w dehydratorze.

Suszone śliwki – witaminy i minerały

Suszone śliwki, tak jak i inne suszone owoce i warzywa, zachowuję wszelkie wartości odżywcze zawarte w swoich surowych wersjach, dlatego na pytanie czy suszone śliwki są zdrowe, odpowiadamy z całą pewnością, tak! W ogóle, co to za pytanie czy śliwki są zdrowe? Śliwki, jak każde jadalne owoce pełne są witamin i minerałów, a ich wartość odżywcza jest doskonała. Co więcej, wspomniana wartość odżywcza znacząco wzrasta po procesie suszenie śliwek, dostarczając nam jeszcze więcej niezbędnych witamin regulujących prawidłową pracę naszego organizmu?

Witaminy zawarte w suszonych śliwkach (100g):

  • witamina A – 16% dziennego zapotrzebowania
  • witamina E – 2% dziennego zapotrzebowania
  • witamina K – 74% dziennego zapotrzebowania
  • witamina C – 1% dziennego zapotrzebowania
  • witamina B1 – 3% dziennego zapotrzebowania
  • witamina B2 – 11% dziennego zapotrzebowania
  • witamina B3 – 9% dziennego zapotrzebowania
  • witamina B6 – 10% dziennego zapotrzebowania

Minerały zawarte w suszonych śliwkach (100g):

  • cynk – 3% dziennego zapotrzebowania
  • fosfor – 7% dziennego zapotrzebowania
  • magnez – 10% dziennego zapotrzebowania
  • mangan – 15% dziennego zapotrzebowania
  • miedź – 14% dziennego zapotrzebowania
  • potas – 21% dziennego zapotrzebowania
  • wapń – 4% dziennego zapotrzebowania
  • żelazo – 5% dziennego zapotrzebowania

Wartość odżywcza zawarta w suszonych śliwkach (100g):

  • energia (kcal) – 360 kcal
  • białko – 3,5 g
  • tłuszcz – 1,2 g
  • węglowodany – 68,9 g
  • błonnik – 9,4 g

Powyższe dane jasno opowiadają czy śliwki są zdrowe, a tym bardziej ich suszone wersje, które zawierają większą ilość błonnika, minerałów i witamin, suszone są również bardziej kaloryczne, jednak z racji dużej zawartości błonnika, mniejsze ilości powodują uczucie sytości.

Suszone śliwki i ich właściwości zdrowotne

Samo jedzenie dojrzałych śliwek przynosi szereg korzyści zdrowotnych dla naszego organizmu, a tym bardziej sprzyja temu spożywanie suszonych śliwek. Proces suszenie, jak już wspomnieliśmy wcześniej, zwiększa ilości wartości odżywczych i minerałów, a i same witaminy ulegają pomnożeniu. Włączenie do naszej diety suszonych śliwek znacząco poprawi kondycję naszego organizmu, a także uchroni nas przed ewentualnym zachorowaniem na poważne choroby.

Suszone śliwki a nowotwory

Zacznijmy od najpoważniejszych chorób, jaki bez wątpienia są nowotwory. Nie złotego środka, który całkowicie nas uchroni przed tą niezwykle śmiertelną chorobą, jednak są sposoby, które mogą obniżyć ryzyko zachorowania, bądź też blokowania dalszego rozrostu choroby. Jak potwierdzają naukowcy tymi sposobami jest regularne spożywanie owoców i warzyw, gdyż zawarte w nich naturalne witaminy i minerały znacząco wzmacniają systemy obronne organizmu. Suszone śliwki również odgrywają ogromną rolę w tym procesie, a to głównie dzięki obecności dużej ilości związków fenolowych, które mają działania oczyszczające organizm w wolnych rodników, które w znacznym stopniu wpływają na powstawanie i rozwój nowotworów w organizmie. Przeprowadzone badania, że dieta z obecnością suszonych śliwek znacząco poprawia florę bakteryjną układu pokarmowego, tym samym minimalizując ryzyko zachorowania na raka jelita grubego i okrężnicy.

Właściwości suszonych śliwek regulują procesy trawienne

Włączenie do swojej diety suszonych śliwek znacząco wspiera i reguluje pracę jelit, co pozwala na przeciwdziałanie zaparciom. Właściwości suszonych śliwek zależne są również od ich koloru, im ciemniejsze, tym więcej zawierają przeciwutleniaczy, które eliminują toksyny z organizmu. Duża zawartość błonnika (pektyny) przeciwdziała gromadzeniu się cholesterolu i tłuszczu w komórkach. Dlatego zaleca się jedzenie kilku, kilkunastu suszonych śliwek dziennie, aby wyeliminować problemy z zaparcia i złą przemianą materii.

Suszone śliwki a odchudzanie

Mimo, iż suszone śliwki posiadają o wiele więcej kalorii od ich surowych postaci, to ich niezwykłe właściwości nasycające organizm, bardzo szybko niwelują poczucie głodu. Suszone śliwki posiadają również wspaniałe właściwości przeczyszczające i wzmacniające metabolizm, oraz właściwości blokujące wchłanianie cholesterolu i cukru. Włączenie suszonych śliwek do swojej diety znacząco wspomaga cały proces odchudzania i dostarcza minerały i witaminy do organizmu.

Spożywanie suszonych śliwek wzmacnia kości

Jak dowiedziono regularne spożywanie suszonych śliwek znacząco wpływa na gęstość kości. Zawarte w suszonych śliwkach witaminy, w tym duże ilości witaminy K, która wspomaga procesy mineralizacji kości, oraz minerały, w tym miedź i bor, które zapobiegają wydalania magnezu i wapnia z moczem, tworzą razem prozdrowotne właściwości pozwalające na ochronę przed osteoporozą. Również obecność fenoli w suszonych śliwkach znacząco wpływa na prawidłowy rozwój kości i na blokowanie resorpcji tkanki kostnej zaburzającej prawidłową sygnalizację komórkową.

Wsparcie układu nerwowego

Duża zawartość polifenoli w suszonych śliwkach znacząco wspomaga procesy zachodzące w układzie nerwowym. Spożywanie suszonych śliwek zwiększa koncentrację, pobudza umysł i kreatywność, jak i niweluje uczucie zmęczenia i senności. Suszone śliwki potrafią również korzystnie wpływać na minimalizowanie stresu i zaburzeń lękowych. Obecność w składzie suszonych śliwek przeciwutleniaczy stymuluje nasz organizm poprzez prawidłową regulację połączeń nerwowych.

Przeciwbakteryjne, przeciwzapalne i przeciwalergiczne działania suszonych śliwek

Duża zawartość związków fenolowych w suszonych śliwkach wykazuje silnie reakcje przeciwbakteryjne zarówno w przewodzie moczowym, jak i przewodzie komórkowym. Związki fenolowe blokują rozwój patogennych bakterii Gram-ujemnych i Gram-dodatnich, oraz wykazano, że przeciwdziałają bakteriom salmonelli. Oczyszczają również jamę ustną ze szkodliwych drobnoustrojów i zapobiegają występowania próchnicy.

Włączenie suszonych śliwek do diety minimalizuje również objawy alergii na odchody roztoczy, jednak przeprowadzone badania nie potrafią jednocześnie stwierdzić, które związki są za to odpowiedzialne, mimo uzyskaniu tak pozytywnych rezultatów.

Ogromna ilość przeciwutleniaczy, w tym popularnego beta-karotenu wykazuje silnie działania przeciwzapalne, które chronią nasz organizm przed wszelkiego rodzajami infekcji, bądź też przyspieszają procesy leczenia podczas przechodzenia choroby. Spożywanie suszonych śliwek szczególnie polecane jest osobom o obniżonej odporności organizmu, lub osobom przewlekle chorym, w celu wzmocnienia ich naturalnej bariery przeciw szkodliwym mikrobom, w tym wirusom, bakteriom i alergenom. Przeciwutleniacze mają również silnie działania oczyszczające z toksyn.

Suszarki do żywności. Dehydratory

Zobacz wszystkie