Przejdź do treści

Soki – alternatywne źródło enzymów

soki owocowe

Głównym źródłem enzymów są owoce i warzywa, dlatego zaleca się ich dzienne spożycie. Niestety enzymy ulegają zniszczeniu w temperaturze powyżej 56 stopni Celsjusza, stąd potrzeba spożywania ich na surowo. Rzadko udaje się nam pochłonięcie ok. 2 kilogramów świeżych owoców i warzyw dziennie, dlatego wspaniałą alternatywą stały się świeże soki, wyciskane w wyciskarkach wolnoobrotowych.

Co to są enzymy?

Enzymy trawienne produkuje trzustka. Odpowiadają one właśnie za trawienie i równomierne rozprowadzenie wartości odżywczych po organizmie. Wydzielanie enzymów trawiennych to nie główne zadanie tego organu. Trzustka w głównej mierze odpowiada za odporność czy naprawę uszkodzonych komórek. Przy braku odpowiedniej ilości enzymów, trzustka musi nadrabiać owe braki.
Enzymy to substancje, które odpowiadają za wszystkie reakcje chemiczne w naszym organizmie. Ich głównym zadaniem jest proces trawienny i odpowiednie rozłożenie oraz dostarczenie witamin i wartości odżywczych dla organizmu. Enzymy są składową naszej śliny, dlatego zaleca się, aby każdy kęs przeżuć około 40 razy, ponieważ proces trawienny zaczyna się już w naszych ustach.

Niestety szybki tryb życia, jak i przetworzone jedzenie w poważnym stopniu ograniczają ilość dostarczanych enzymów do organizmu. Może to skutkować dolegliwościami żołądkowymi, zakwaszeniem organizmu, osłabieniem odporności, a w najgorszych przypadkach nowotworami.

Zaleca się, aby dostarczać jak najwięcej enzymów naszemu organizmowi. Głównym źródłem są surowe warzywa i owoce:

  • awokado zawiera lipazę, która wspomaga spalanie tłuszczów
  • ananas to źródło bromeliny, która odpowiada za trawienie białek, wzmacnia również nasz system odpornościowy
  • papaja zawiera papainę, która jest podobna do ludzkiej pepsyny, odpowiada za trawienie białek
  • grejpfrut zawiera enzymy spalające tłuszcz, ponadto reguluje gospodarkę węglowodanową oraz obniża ciśnienie krwi
  • figa zawiera enzymy wspomagające trawienie

Ponadto enzymy znajdziemy w miodzie i ziołach.

wyciskarki wolnoobrotowe

Soki – źródło enzymów

Mowa oczywiście o sokach powstałych przez proces wolnego wyciskania. Tylko takie soki gwarantują nam odpowiednią ilość enzymów. Dlaczego? Soki powstałe z wykorzystaniem wyciskarek wolnoobrotowych (w przeciwieństwie do sokowirówek) nie są poddane wysokim temperaturom, które jak wcześniej wspomniałem, niszczą enzymy. Więcej na temat różnic pomiędzy wyciskarkami wolnoobrotowymi, a sokowirówkami znajdziesz tutaj.

Najnowsze zalecenia mówią o dziennym spożyciu surowych warzyw i owocach w ilościach około 2 kilogramów. W praktyce jest to niemożliwe, dlatego wspaniałą alternatywą stają się soki wolno wyciskane. Na przyrządzenie 1 l. soku potrzeba około 2 kg. produktu, a samo przyrządzenie napoju nie dostarcza żadnych trudności, zwłaszcza, że producenci wyciskarek chwalą się tym, że nawet dzieci mogą obsługiwać ich urządzenia. Co więcej tak przygotowane soki można przechowywać w lodówce do 48 godzin, choć zalecane jest spożycie zaraz po przyrządzeniu.

Możemy przygotowywać soki jakie tylko chcemy, najlepiej tak dobierać produkty, aby tych enzymów jak najwięcej dostarczyć naszemu organizmowi. Po wypiciu już w przeciągu 15 minut nasz organizm przyswaja wszystkie enzymy, tym samym wspomagając trawienie i odciążając trzustkę.

Jesteś w ciąży – przeczytaj to ważne!

kobieta w ciąży

Wpływ smogu na kobiety w ciąży

Zaczął się sezon grzewczy, co oznacza, że alarmy smogowe znów pojawiają się z wysoką częstotliwością. Stan jakości powietrza w Polsce jest najgorszy w całej Europie. Pośród 50 najbardziej zanieczyszczonych miast w Europie 33 pochodzą z naszego kraju. Smog jest zagrożeniem dla dla nas wszystkich. Jednak są grupy osób, które jeszcze silniej odczuwają związane z nim niebezpieczeństwo – kobiety w ciąży i dzieci. Jak smog wpływa na ich organizmy?

Jak bardzo niebezpieczny jest smog dla kobiet w ciąży?

W 2000 roku Zakład Epidemiologii z Katedry Epidemiologii i Medycyny Zapobiegawczej UJ CM z Krakowa z pomocą Uniwersytetu Columbia przeprowadził serię badań trwającą 4 lata, które miały na celu zmierzenie negatywnych skutków wdychania smogu przez kobiety w ciąży i urodzone przez nie dzieci. Badania te wykazały, że dzieci kobiet, które w ciąży oddychały zanieczyszczonym powietrzem miały mniejszą masę urodzeniową, obwód główki, długość ciała i objętość płuc. Zwiększyła się za to podatność na choroby układu oddechowego (m.in. zapalenie oskrzeli i zapalenie płuc) oraz alergie. U dzieci stwierdzono też mniejszy iloraz inteligencji.

Co możesz zrobić, by chronić siebie i dziecko przed szkodliwym działaniem smogu?

  1. O ile to możliwe, ogranicz przebywanie poza domem. Staraj się też nie wietrzyć mieszkania, gdy jakość powietrza nie spełnia norm czystości. Jeżeli musisz wyjść z domu, zawsze zakładaj maskę przeciwpyłową.

  1. Monitoruj stan powietrza w Twoim rejonie korzystając z aplikacji mobilnej przygotowanej przez Główny Inspektorat Ochrony Środowiska. Aplikacja jest dostępna zarówno na Androida, jak i na systemy iOS oraz Airly.

  1. Zainwestuj w oczyszczacz powietrza. Pozostanie w domu w dni, gdy stężenie smogu przekracza normy może nie wystarczyć. By mieć pewność, że oddychasz czystym powietrzem wybierz oczyszczacz powietrza z filtrem HEPA, który skutecznie zatrzymuje ponad 99,97% mikroskopijnych zanieczyszczeń z powietrza. Wśród najlepszych oczyszczaczy tego typu, warto zwrócić uwagę na urządzenia firmy Sharp. Zostały wyposażone nie tylko w filtr HEPA, ale i jonizator Plasmacluster – opatentowaną technologię, dzięki której powietrze oczyszczane jest nie tylko wewnątrz oczyszczacza, ale i poza nim.

  1. Zacznij uprawiać rośliny, które oczyszczają powietrze. NASA przygotowała listę gatunków roślin, które posiadają właściwości oczyszczające. Wśród nich znajdziesz Gerberę Jamesona, Figowiec Benjamina, Daktylowiec niski czy Dracenę odwróconą. Rośliny te wchłaniają niebezpieczne związki i szkodliwe substancje, tym samym unieszkodliwiając je.

  1. Przyjrzyj się swojemu otoczeniu. W okresie grzewczym najwięcej zanieczyszczeń generujemy my sami. Ogrzewając dom węglem niskiej jakości czy spalanymi śmieciami, które rozkładając się wydzielają niebezpieczne substancje szkodzimy środowisku i… sobie nawzajem! Jeżeli podejrzewasz, że wśród Twoich sąsiadów są osoby, które w ten sposób ocieplają dom, masz prawo zgłosić ten fakt do straży miejskiej. Obowiązkiem tej instytucji jest przeprowadzić kontrolę i w razie konieczności ukarać winnego mandatem.

kobieta w ciąży

Sport w czasie smogu – jak sobie radzić

kobieta w masce antysmogowej

Sport w czasie smogu już nie taki zdrowy

Biegacze, rowerzyści i rolkarze są najbardziej narażeni na wdychanie szkodliwych substancji na dworze. Podczas intensywnych ćwiczeń mięśnie potrzebują dużo więcej powietrza. To oznacza, że organizmowi dostarczane są większe dawki trujących związków chemicznych. Wdychanie smogu jest tak samo szkodliwe jak bierne palenie.

Wpływ smogu na organizm człowieka

Smog i zawarte w nim substancje negatywnie wypływają na cały organizm człowieka. Krótkotrwała ekspozycja wywołuje stany zapalne, podrażnienia spojówek, krtani i tchawicy, przemijające stany zapalne płuc, spadek tolerancji wysiłku oraz zmęczenie. Kiedy jesteśmy narażeni na wieloletni kontakt z zanieczyszczeniami powietrza może to prowadzić do rozwoju chorób takich jak: rak płuc, krtani, przełyku, a nawet do anatomicznych zmian w mózgu, które prowadzą do udaru mózgu czy Alzheimera. Pyły zawieszone w istotny sposób przyczyniają się do rozwoju choroby niedokrwiennej serca, nadciśnienia tętniczego oraz zaburzeń rytmu serca. Najbardziej zagrożone niekorzystnym działaniem smogu są dzieci,osoby powyżej 65 roku życia, kobiety, osoby otyłe, oraz palące papierosy.

CINQRO GOLD maska

Sport to zdrowie?

Uprawiając sport zużywamy dużo więcej tlenu niż osoby wstrzymujące się w tym samym czasie od aktywności fizycznej. Co za tym idzie dostarczamy do organizmu zwiększoną ilość toksyn. Z każdym wdechem do płuc przedostają się tlenki węgla (zwane potocznie czadem), duże ilości dwutlenku siarki, dwutlenku azotu, pyłu oraz cała masa innych zanieczyszczeń. Jest to przykra wiadomość dla wszystkich ludzi lubiących trenować na dworze.

Jak zminimalizować negatywny wpływ smogu? Należy unikać ćwiczeń w godzinach szczytowych, ponieważ to wtedy jest produkowana największa ilość spalin. Warunki pogodowe również mają znaczenie – podczas deszczu czy mocnego wiatru powietrze zostaje naturalnie oczyszczane. Należy także wybrać odpowiednią okolice. Lepszym wyborem będzie trucht po lesie, gdzie powietrze jest lepszej jakości, niż przy ruchliwej ulicy.

Maski antysmogowe

Jednak jest rozwiązanie, które uchroni nas przed smogiem o każdej porze, niezależnie od warunków atmosferycznych i miejsca treningu. Chodzi o maski antysmogowe. Okazały się prawdziwą rewolucją, a produkty tego typu stają się coraz popularniejsze na całym świecie. Zabezpieczają nas przed wdychaniem szkodliwych substancji, zanieczyszczeń i alergenów.

Na rynku znajdziemy duży wybór, lecz wśród liderów są maski firmy Respro. Co je wyróżnia? Bardzo wysoka jakość wykonania, dbałość o estetykę, wygodę oraz bezpieczeństwo użytkowania.

Jak wybrać maskę odpowiadającą naszym potrzebom? Maski dzielą się przede wszystkim na sportowe oraz te do użytku codziennego. W ofercie znajdziemy także odpowiednie rozwiązanie dla osób cierpiących na różnego rodzaju uczulenia, czyli maski z których wyeliminowano wszelkie ewentualne alergeny.

Filtry do masek antysmogowych

Przy wyborze należy zwrócić uwagę na filtr, który jest nieodłączną częścią każdej maski. Przechwytuje on wszelkie niebezpieczne cząsteczki znajdujące się w powietrzu. Po 69 godzinach aktywnego użytkowania należy go wymienić.

Filtry dzielą się na trzy podstawowe.

Filtry DACC są najcieńsze ze wszystkich, zbudowane z aktywnego włókna węglowego. Bardzo dobrze sprawdzają się przy walce ze spalinami. Jednak nie przechwytują cząstek submikronowych (PM 10, PM 2,5). Dobrze sprawdzi się do użytku codziennego.

Filtry Hepa-Type wyłapuje cząsteczki o średnicy mniejszej niż 2,5 mikrometra, ale równie dobrze radzi sobie z tymi o średnicy większej niż 0,3 mikrometra. Oddycha się przez nie bardzo dobrze, przez co są nazwane filtrami sportowymi.

Filtry kombinacyjne Hepa-Type + DACC najlepsze z nich wszystkich. Jest to filtr Hepa z dodatkową powłoką DACC. Zabezpiecza nas zarówno przed gazami i oparami chemicznymi oraz cząstkami PM 2,5 i PM 10. Wiąże się to jednak z tym, że przez te filtry oddycha się nieco gorzej niż przez te typowo do użytku sportowego.

Kolejną rzeczą, którą powinniśmy się kierować przy zakupie maski są zawory, dzięki którym możliwa jest prawidłowa cyrkulacja powietrza. Głównym zadaniem zaworu w masce jest wypuszczenie z niej wydychanego powietrza przez użytkownika, tak aby jednocześnie nie dopuścić na przedostanie się zanieczyszczeń przez uchyloną membranę. Zawory dzielą się na te do masek codziennych (Techno) i do masek sportowych (Respro Powa i Respro Powa Elite). Zawory sportowe zapewniają szybsze odprowadzanie dwutlenku węgla, niechcianego ciepła i pary wodnej, co zapobiega wilgotnieniu filtrów. Posiadają też większą przepustowość, co ułatwi oddychanie podczas intensywnych treningów.

Ćwiczenia w pomieszczeniach nie chronią przed smogiem

Mogłoby się wydawać, że jeśli zrezygnujemy z ćwiczeń na dworze i przeniesiemy się np. na siłownie, to nasz organizm będzie wolny od wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń. Nic bardziej mylnego! Wentylacja na salach treningowych wciąga powietrze z zewnątrz tylko je ogrzewając, ale go nie filtruje. Na takich zajęciach jak joga, gdzie kluczową rolę odgrywa oddychanie wskazany jest dostęp do zdrowego i świeżego powietrza. Każdy właściciel obiektu sportowego powinien go zaopatrzyć w oczyszczacze, aby umożliwić klientom w 100 procentach zdrowy trening.

Aby uchronić się przed wielkimi dawkami zanieczyszczeń należy śledzić stan jakości powietrza. Warto też wzbogacić swoją dietę o produkty bogate w witaminę P i rutynę oraz kwas tłuszczowy omega 3 i witaminę D. Powinniśmy zaopatrzyć się w maski antysmogowe oraz oczyszczacze powietrza. To wszystko razem pozwoli nam na zminimalizowanie szkód, jakie może wyrządzić nam smog.

kobieta uprawiająca sport w masce antysmogowej